fbpx

Livia Gîrboiu, Crama Gîrboiu – Despre trenduri, piața Horeca, soluții, pasiune și echilibru în lumea vinului

0

În continuare, stăm de vorbă cu Livia Gîrboiu, Manager Executiv Crama Gîrboiu, despre trecutul, prezentul și viitorul cramei:

  1. Cum a început povestea Cramei Gîrboiu?

Povestea a început când fondatorul, tatăl meu, a cumpărat fostul IAS Dumbrăveni de la moștenitorii de drept, stabiliți în Franța. A urmat un amplu proces de replantare si de înființare a combinatului de vinificație, în condițiile în care, din fosta cramă, nu am putut salva decât beciurile unde actualmente se maturează vinurile de vinotecă. 

Proprietatea a fost extinsă la peste 100 ha în zona Dumbrăveni, la care s-a alăturat a doua fermă de la Cirligele cu peste 70 de ha. Combinatul de vinificație a luat naștere în anul 2016 și, în decursul anilor, a beneficiat de peste patru proiecte de modernizare prin fonduri europene, însumând peste 8,5 milioane de euro.

Pe lângă capacitatea de procesare și stocare de peste 2 milioane de litri, avem propria linie de spumantizare metoda Charmat, două săli de maturare, atât pentru vinul roșu, cât și pentru cel alb, o sală de degustare și un      magazin de desfacere, împreună realizând circuitul turistic al domeniului. 

  1. Ultimii ani au fost dificili pentru marea majoritatea a industriilor din toată lumea. Cum au decurs pentru voi anii din pandemie?

Cred cu tărie că această perioadă dificilă a ajutat la maturizarea cramei noastre. Ne-am stabilit foarte clar direcția, ne-am făcut un plan pentru următorii 5 ani și muncim asiduu la atingerea obiectivelor noastre. Pandemia ne-a determinat să apreciem sănătatea mai mult și să ne dozăm activitatea cât să fim productivi. Am dezvoltat piețe noi, am lansat magazinul online și rezultatele au fost peste așteptări.

  1. Turismul viticol a cunoscut un trend ascendent în ultima perioadă. Există spații de cazare în incinta cramei sau aveți în plan construirea unora?

În anul 2021, în urma unor investiții majore, am lansat circuitul enoturistic, unde se pot vizita: plantațiile de viță de vie, combinatul de vinificație, sălile de maturare, sala de degustare și magazinul de desfacere. Avem în plan să   dezvoltăm și o pensiune, dar așteptăm o finanțare care să ne ajute investiția. Dorim să oferim la Crama Girboiu servicii complete, premium. 

  1. Care sunt soiurile dumneavoastră de vin preferate din România? Dar cele dintr-o zonă mai puțin cunoscută?

Sunt foarte multe vinuri bune. Apreciez întotdeauna un vin făcut cu drag, și asta se regăsește întotdeauna în pahar. Iubesc soiurile românești, în special Sarba si Feteasca Neagră, dar cred că fiecare soi are un moment al lui când se exprimă cel mai bine. 

Cred că secretul este să nu te oprești niciodată din a explora zone și soiuri noi. De fiecare dată când mă aflu într-o țară nouă, mă interesez de potențialul enologic și întotdeauna consum vinuri locale, și asta cred că este o decizie mai mult decât înțeleaptă. 

  1. Exportați vinurile Crama Gîrboiu? În ce țară exportați cantitatea cea mai mare?

Încercăm să dezvoltăm exportul, dar lipsa unui brand de țară ne pune mari piedici. Trebuie să ne impunem prin calitate foarte bună, la prețuri accesibile, ca să avem o șansă să promovăm vinul românesc. Nu avem handicapul unei țări care produce vin de proastă calitate, dar problema este că România lipsește cu desăvâșire de pe harta mondială a vinului. 

Este unul din motivele pentru care noi participăm în fiecare an la toate competițiile internaționale de vin, în special cu soiurile românești, cât să le aducem în atenția oamenilor decisivi. Cu atât este mândria mai mare, cu cât un vin românesc câștigă o medalie de aur sau, de ce nu, o Mare Medalie de Aur. 

În plină pandemie am reușit să ne dezvoltăm și să deschidem piețe noi foarte importante, cum ar fi: China, Rusia și SUA. Vinul nostru a fost apreciat, drept dovadă, de atunci comenzile s-au repetat cu regularitate. Sperăm să nu dezamăgim și să aducem vinul românesc în atenția cât mai multor consumatori de vin bun. 

  1. Care sunt trendurile din industria vinului?

În continuare, în România, consumatorul prezintă un interes crescut pentru vinul roze. Este genul de vin foarte versatil, care împacă cu succes pe toată lumea. Este foarte ușor și de asociat culinar, acesta împăcând cu succes de la antreuri, la salate, feluri principale, steak-uri și, de ce nu, desert? 

Vinul spumant prezintă un interes aparte în ultimii ani. De unde vinul spumant se consuma cu precădere la Revelion și evenimente speciale, românii au început să savureze cu regularitate un pahar, în special înaintea servirii mesei, ca și un aperitiv. Vinul spumant întotdeauna ne deschide apetitul și ne dă o stare de bine. Iubesc să beau un pahar de spumant dimineața la cafea, asta în special în vacanțe.  

  1. La momentul acesta, cum este facilitat accesul clientului la vin în restaurante? Cum considerați că ar trebui realizată promovarea unui consum mai mare de vin în restaurante?

Un prim impediment este legislația, respectiv 0 alcool la volan. Singurele țări din Europa cu această legislație restrictivă sunt: Romania, R. Moldova, Ucraina, Belarus și Rusia. În restul Europei, în special în țările producătoare de vin, legislația permite consumul de alcool moderat. Asta înseamnă un pahar de vin la prânz, alături de preparat. 

Al doilea impediment îl reprezintă lipsa servirii vinului la pahar în restaurante. Nu cred că este normal ca o locație să te oblige să consumi o sticlă de 0,75 l. Vinul la pahar, în primul rând, îți permite să testezi și, în al doilea rând, sunt absolut sigură că facilitează dublarea, dacă nu triplarea vânzării de vin în locație. 

  1. Cum a fost anul 2022 până acum?

Plin de incertitudine. Războiul are un impact foarte mare asupra psihicului oamenilor. Frica determină mari schimbări în obiceiul de consum și fiecare dintre noi a sacrificat anumite plăceri. Vara anului 2022 a debutat cu un mare exod, probabil și din cauza celor 2 ani de pandemie, iar restul de an este încă învăluit în mister. Noi nu putem decât să ne facem treaba ca la carte. 

Tocmai ce am terminat campania de recoltare și ne bucurăm de vinuri de excepție obținute în anul 2022. În aceeași măsură, ne pregătim pentru sărbătorile de iarnă, când ne așteptăm la o ușoară creștere a vânzărilor. 

9.  Ce planuri de viitor aveți?

Aici sunt multe de menționat. În primul rând, planul nostru principal este să oferim consumatorilor cele mai bune vinuri produse în Vrancea. Să oferim o experiență aparte și, mai ales, satisfacția lucrului bine făcut. Pentru a face acest lucru posibil, avem nevoie de o echipă unită, oamenii fiind cei mai importanți pentru noi. 

Avem nevoie de investiții, și aici orice ajutor din partea statului sau al Uniunii Europene este binevenit. Ne-am dovedit un partener de încredere în colaborarea cu instituțiile statului, și întotdeauna am încercat să fim serioși și să realizăm ceea ce am promis. 

Avem nevoie de sănătate, că este mai bună decât toate! Asta ne-a învățat pandemia…Echilibrul între muncă, sănătate și familie cred că este cel mai important! Echilibrul! 

Share.

Comments are closed.