fbpx

Sondaj: Doar 18% dintre români cred că industria autohtonă a serviciilor și ospitalității reflectă spiritul ospitalier românesc

0

Jumătate dintre români consideră că industria ospitalității și a serviciilor din țara noastră reflectă spiritul ospitalier românesc doar parțial, 30% – foarte puțin sau deloc, în timp ce doar 18% apreciază că „tradiționala” ospitalitate românească nu este doar un mit, iar acest spirit este reflectat în domeniul serviciilor de la noi într-o măsură mare și foarte mare. Este una dintre concluziile sondajului de opinie intitulat „Ospitalitatea la români”, realizat la nivel național de academia de ospitalitate ohma by winsedswiss, centru licențiat École hôtelière de Lausanne (EHL). 

Potrivit aceleiași cercetări, 10% dintre respondenți apreciază că ospitalitatea românilor și resursele naturale sunt factorii care îi atrag pe turiști în destinațiile interne, 20% mizând mai degrabă pe gastronomia locală, iar 14% pe tradiții și cultură. În opinia a 29% dintre respondenți, atractivitatea destinației turistice România depinde de imaginea țării la nivel internațional. 

Sondajul evidențiază percepția românilor cu privire la serviciile ospitaliere, cu intenția de a reduce diferențele între două paradigme ale industriei: felul în care se practică ospitalitatea și starea emoțională și psihologică resimțită, în final, de consumator.

„Prin acest demers, academia de ospitalitate ohma și-a propus să afle opinia publicului larg cu privire la disponibilitatea românilor de a identifica ospitalitatea ca un potențial național care poate fi educat, antrenat, asimilat sau revitalizat și, în cele din urmă, valorificat prin relațiile dinamice care se formează între oaspete și gazdă, turiști și profesioniștii ospitalieri care reprezintă interfața industriei”, declară profesorul Ray F. Iunius, CEO Winsedswiss Education Group (WEG). 

Principalele concluzii ale sondajului realizat de ohma by winsedswiss sunt: 

  • cea mai importantă trăsătură de caracter identificată de respondenți ca fiind definitorie pentru ospitalitate este „să fii primitor”, 78% dintre cei intervievați alegând această variantă. Generozitatea și empatia completează topul atributelor psihologice care conturează profilul românului ospitalier. 
  • Întrebați dacă o atitudine ospitalieră este înnăscută sau se poate dobândi, 56% dintre respondenți cred că ospitalitatea se poate învăța, în timp ce 38% sunt de părere că simțul ospitalier este înnăscut, dar trebuie și antrenat.
  • Cel mai însemnat criteriu după care respondenții notează calitatea serviciilor este acela privind educația și pregătirea personalului. Urmează, în ordine, profesionalismul forței de muncă, investițiile în turism și infrastructura. 
  • Pe o scală de la 1 la 5, 76% dintre respondenți au acordat notele 3 și 4 românilor privind ospitalitatea, iar 68% dintre respondenți au acordat tot notele 3 și 4 calității serviciilor din turismul românesc (unde 1 reprezintă calitate slabă, iar 5 notează calitatea înaltă). 
  • Curățenia, amabilitatea, responsabilitatea, bunul-simț și calitatea sunt cele 5 cuvinte care definesc, pentru 88% dintre români, un serviciu ospitalier excelent!
  • Imaginea învățământului profesional și tehnic dual din România este una preponderent negativă pentru 85% dintre românii care au răspuns la chestionar.

În ceea ce privește percepția meseriilor industriei ospitalității, studiul a evidențiat următoarele:

  • 63% dintre cei chestionați oferă notele 3 și 4 meseriei de cameristă care, în același timp, primește nota maximă, 5, din partea celui mai mare procent dintre toate meseriile, 17% dintre respondenți. 
  • Meseria de barman are o imagine foarte favorabilă pentru doar 16% dintre respondenți, în vreme ce 72% dintre cei chestionați îi acordă notele 3 și 4.
  • Și în cazul meseriei de ospătar, 71% dintre respondenți oferă notele 3 și 4.

În același timp, aflăm că:

  • în general, românii tind să împărtășească experiențele pe care le au în vacanțe, fie acestea pozitive sau negative. 87% dintre respondenți au declarat că împărtășesc aceste experiențe întotdeauna sau de cele mai multe ori. Booking.com este locul în care cei mai mulți dintre respondenți, 19%, își exprimă public părerea despre serviciile de care au beneficiat, Facebook este preferat de 14% pentru a face acest lucru, Google reviews de 11% dintre români, iar TripAdvisor de doar 5%. 
  • În opinia a 29% dintre respondenți, atractivitatea destinației turistice România depinde de imaginea României la nivel internațional. 20% dintre respondenți au acordat aceeași importanță gastronomiei locale, 14% apreciază că tradițiile și cultura românească sunt esențiale pentru atragerea turiștilor în România, în timp de 10% consideră ospitalitatea românilor și resursele naturale drept factori de atracție pentru turismul românesc. 
  • Grecia și Turcia sunt țările pe care 50% dintre români le evaluează ca fiind modele ale ospitalității, urmate de Spania și Elveția.

„Rezultatele studiului vor ajuta academia ohma să identifice nevoile și așteptările românilor privind interacțiunea cu profesioniștii din ospitalitate, pentru a le integra sub umbrela metodologiei de tip învățând-făcând (learning by doing) a programelor vocaționale VET by EHL (Vocational Education and Training by École hôtelière de Lausanne) care stau la baza formării viitoarei generații de profesioniști în servicii, de la chefi, ospătari, manageri Food and Beverages, la cameriste, recepționeri, experți în administrare hotelieră și nu numai”, declară Ray F. Iunius, CEO Winsedswiss Education Group.

Sondajul național privind percepția românilor asupra industriei serviciilor și a ospitalității din România și a felului în care aceste servicii reflectă, în prezent, legendarul spirit ospitalier românesc a fost realizat online, pe un eșantion de 1.201 persoane, în perioada septembrie-octombrie 2021. La studiu au participat persoane din toată țara, 75% din respondenți provenind din mediul urban și mai mult de jumătate dintre aceștia (51%) aparținând categoriei de vârstă 18-25 de ani. Peste 54% dintre români au declarat că achiziționează câte 2-3 pachete turistice pe an, în timp ce 37% cumpără un singur pachet pe an.

Share.

Comments are closed.