fbpx

Interviu cu Marisha Zaporojan, co-fondator Rawckers

0
Rawckers este principalul producător local de “brânză”– brawnză –  și iaurturi vegetariene, cu o investiție de 350.000 de euro în prima fabrică de “brânză” vegană și în prima unitate de producție de iaurturi vegetariene din România. În continuare, stam de vorba cu Marisha Zaporojan, co-fondator Rawckers.
  1. Ce v-a inspirat sa deschideti o fabrica de produse vegane în România? Aveți experiență în acest domeniu, ati făcut și un studiu de piața în acest sens?

Rawckers a aparut din dragoste pentru gustul de branza, sub forma de hrana sanatoasa. Fondatorii sunt Marisha Zaporojan si Stefan Foldi (sot / sotie), care au pus bazele companiei la Timisoara in 2017, pentru ca in 2018 sa dea startul productiei. In acest moment, compania detine doua unitati de productie – brawnza si iaurturi vegane – la Timisoara. 

 

Domeniul era unul inca la inceput si nu existau studii desfasurate la nivel local in acest sens, dar un aspect important si care ne-a fost de ajutor a fost faptul ca Stefan are o experienta de peste 20 de ani in industria HoReCa – el a detinut doua restaurante si o cofetarie. Prin urmare, domeniul alimentar reprezinta un sector pe care Stefan il intelege bine.

Rawckers a aparut initial de la o experienta proprie, pentru că ne doream sa consumam produse vegane care sa le inlocuiasca pe cele pe baza de lapte de origine animala și am realizat ca, pe plan local, nu exista astfel de producatori.

  1. Referitor la retetele produselor, ati apelat la specialiști din domeniu sau le-ați dezvoltat pe cont propriu?

Initial, am inceput sa realizam astfel de produse pentru consum propriu si, am observat, in cercurile noastre de cunoscuti, un interes ridicat pentru acestea. La acel moment, nu exista niciun manual care sa te invete cum sa scalezi productia domestica pentru astfel de produse si sa o aduci la una la scara mare. Primul pas a fost sa comandam carti de profil si sa ne interesam de toate etapele de productie a unei “branze” vegane. Apoi, de aici si pana la productia in masa, au urmat nenumarate teste si mult curaj. 

 

Ulterior, ne-am lovit de un aspect dificil, si anume sa gasim echipamentele necesare, pe unele dintre ele le tinem in continuare nefolosite pentru ca, dupa testare, ne-am dat seama ca nu ne ajuta sa ajungem la produsul final pe care il dorim. Astfel, prin testari consecvente, am inventat noi efectiv toate procesele si chiar am adaptat utilaje din alte industrii. 

Pentru conturarea afacerii, am fost sustinuti de European Institute of Innovation and Technology (EIT) prin programe de finantare si am demarat constructia primei fabrici locale de brawnzeturi vegane pe baza de migdale si caju, pentru ca mai apoi sa suplimentam si cu fonduri din surse proprii. 

Nucile de caju si migdalele au ajutat la crearea unor produse unice, sustenabile si versatile -BRAWNZA (marca inregistrata) si iaurturi vegetariene. Rawckers este certificat ECO, iar toate ingredientele si condimentele folosite in productie sunt certificate organic (achizitionam caju din Vietnam sau Brazilia, iar condimentele pe care le folosim le aducem din Germania pentru a fi siguri ca vom avea mereu aceeasi calitate a produselor). 

 

Ceea ce este special la produsele noastre, dincolo de calitatea acestora, este ca acestea au fost gandite ca unele wise with waste, adica intelepte atunci cand vine vorba de invelisul protector de la exterior. Utilizand ambalaje reciclate, militam pentru o economie circulara, reducerea risipei alimentare si mentinerea unui echilibru natural al mediului inconjurator. Atunci cand am ales ambalarea in carton din deseuri 100% agro-alimentare reciclate si plastic reciclat 100%, am imbratisat o energie verde, prin reducerea emisiei de CO2, lasand planeta sa respire, ca sa inspire siguranta.

  1. Anul 2020 fost unul dificil pentru marea majoritatea a industriilor din toată lumea. Cum a decurs pentru voi anul trecut?

2020 a fost un an atipic, in care cea mai mare provocare a fost interactiunea cu clientii nostri deoarece targurile si expozitiile, canale prin care ne promovam si ne cunoasteam target-ul, au lipsit si acest lucru a contat.  

In ciuda acestui fapt, anul trecut am raportat un business in crestere la circa jumatate de milion de euro, datorită faptului ca numarul si valoarea medie a comenzilor in shop-ul nostru online au crescut. In mod cert, experienta pandemica i-a facut pe romani sa petreaca mai mult timp acasa si sa-si indrepte atentia catre o alimentatie sanatoasa. Astfel, s-au documentat suplimentar si, au ajuns sa aleaga produse vegane. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trendul crescator al business-ului nostru ne-a ajutat sa ne dezvoltam in 2020, iar in pandemie, am ales sa lansam produse noi – gama de iaurturi –  astfel incat sa crestem interesul cat mai multor consumatori. Totodata, am fost nevoiti sa largim echipa, pentru ca volumul de munca a crescut, atat pe partea de productie, cat si logistic și administrativ.

4.  Daca în viitor evoluția pieței va fi una ascendenta, intenționați sa deschideți fabrici și în alte orașe din România?

Pana in acest moment am investit 350.000 de euro in prima fabrica de “branza” vegana si in prima unitate de productie de iaurturi vegetariene din Romania. In cadrul unitatii de productie a brawnzei se fabrica 20 de tipuri de produse din 5 categorii: brawnza maturata, creme de brawnza, unt, brawnza proaspata (ricotta) si iaurt de caju. Aceasta are o capacitate de productie de 20.000 de bucati lunar. 

Cererea in crestere pe segmentul produselor vegane ne-a determinat sa facem un pas inainte si sa extindem productia Rawckers cu o noua fabrica destinata exclusiv iaurturilor pe baza de nuci de caju. Noua unitate de productie a fost inaugurata la finele anului 2020.

 

 

În ceea ce priveste planurile noastre pe termen scurt, in acest an ne vom concentra pe extinderea gamei de produse cu noi sortimente de brawnzeturi, si totodata mizam si pe lansarea exporturilor si largirea retelei de magazine partenere. 

Din punct de vedere logistic, incepem sa nu mai putem onora cererea cu capacitatea de productie a celor doua fabrici existente, asadar avem in plan sa marim spatiul existent si sa unim cele doua unitati de productie.

5.   Cum vedeți piața Horeca în aceasta zona a preparatelor vegane (cum este poziționată acum, ce lipsuri acoperiți în aceasta zona, ce avantaje considerați ca ar avea proprietarii de restaurante în servirea acestor produse)?În acest sens, veniți în sprijinul lor și cu rețete ușor de preparat sau posibile asocieri culinare?

In prezent, sectorul vegetarian si vegan din Horeca este intr-o crestere exploziva. Apar tot mai multe laboratoare culinare care prepara in exlusivitate mancaruri plant-based. Aceasta ramura s-a extins si datorita turistilor din alte tari, care sunt obisnuiti cu astfel de optiuni la tot pasul.

 

 

Fiecare restaurant sau fast-food are in meniu un minim de preparate vegetale si nu mai putem vorbi in ziua de azi despre salate plictisitoare. Oamenii cer pizza vegana, clatite vegane, sarmale vegane, deserturi vegane. Aici intervenim noi si oferim brawnzeturile maturate, iaurturile, untul sau cremele de brawnza pentru un plus de gust. Produsele Rawckers sunt versatile si pot lua diferite forme, fie in preparate reci sau gatite. Acolo unde inainte se punea telemea in merdenele, acum se poate pune brawnza maturata natur, crema de brawnza cu verdeturi, unt de caju si nu numai.

6. Cum realizați livrarea către restaurante? Lucrați cu un anumit distribuitor?

In acest moment, produsele Rawckers sunt disponibile catre clientul final prin comenzi online in toata tara de pe www.rawckers.ro , dar si in peste 70 de magazine partenere din Romania. In ceea ce priveste firmele, colaboram cu o companie care transporta produsele la rece, astfel incat sa ajunga la destinatie in conditii optime. Iar pentru persoanele fizice, coletele sunt asigurate cu pastile de racire si invelis care protejeaza termic. Trimitem si vara și iarna, fara probleme.

 

7. Aveti in plan si deschiderea unui restaurant cu produse vegane, sau doriți sa rămâneți pe partea de producție?

Initial, exact aceasta a fost ideea. Colaborarea dintre noi (Marisha si Stefan) a inceput cu ideea deschiderii unui restaurant vegan si vegetarian in Timisoara. Dar, dorinta de a experimenta si perfectiona o anumita gama de produse – cea de brawnzeturi vegane – s-a transformat intr-un business de productie si consideram ca putem excela in acest domeniu, daca ne concentram convergent. 

Share.

Comments are closed.